Michiel van op zij in kantoor

Ik kan niet ontkennen dat ik het Value Proposition Canvas een van de mooiste modellen vindt om te gebruiken.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik op zoek was naar een manier om meer omzet te realiseren. Mijn belangrijkste doelstelling was om een portfolio met mijn team op te bouwen en in de markt te zetten.

Ik werkte met een geweldig team bestaande uit sales, marketing en consultants.

Wat me opviel is hoeveel kennis er in mijn team aanwezig was. En hoe weinig we daar nog commercieel mee deden.

Het leidde tot een zoektocht naar een model wat ik kon gebruiken. Enerzijds om onze eigen dienstverlening scherp te krijgen. Anderzijds de verbinding te maken met uitdagingen van onze doelgroep.

Ik liep met allerlei vragen:
❓Hoe vertaal ik de kennis uit mijn team naar een propositie?
❓Kan dit op een gestructureerde manier?
❓Hoe borg ik de opgehaalde kennis?
❓Hoe zorg ik ervoor dat mijn hele team straks hetzelfde verhaal vertelt?

Vooral het laatste punt heeft me aardig beziggehouden. Het is natuurlijk leuk als één iemand het verhaal kan vertellen aan de klant. Maar het moet gedragen zijn door het hele team. Anders is het niet schaalbaar.

Uiteindelijk kwam ik op het Value Proposition Canvas uit, wat we ook uitvoerig hebben gebruikt.

Het model is natuurlijk ontwikkeld voor productontwikkeling. De manier hoe ik het model ben gaan gebruiken wijkt af van hoe het oorspronkelijk is opgezet. Het doel is namelijk anders.

Ik focus me op de verbinding tussen het aanbod en de klant. Daarnaast besteed ik erg veel aandacht aan het proces van de groep. Je creëert begrip voor elkaars perspectief en gaat samen op reis om de beste propositie en verhaal te maken. Het helpt ook om je team me op te bouwen 💡

En weet wat je met het meest is opgevallen?

Het invullen van de pain relievers en gain creators het moeilijkste is van de oefening. Het verschil maken tussen het medicijn wat je levert en de werking van het medicijn beschrijven is elke keer een uitdaging. In alle workshops die ik heb gedaan.

Het kwartje laten vallen hoe dit precies werkt levert enorme inzichten op. Het leidt tot waardevolle informatie voor allerlei sales en marketingcampagnes 💪

Dus ja, het model heeft me enorm veel gebracht. Ik zet het dan ook graag in om proposities uit te werken 🚀

Een sessie laten begeleiden door mij?