Michiel Kox die wijst naar Tripe F Principe

Eén van de belangrijkste factoren voor succes in elke onderneming is voor mij zonder twijfel focus. Alleen het vasthouden is vaak lastig. Je kunt jezelf snel verliezen in de waan van de dag. Lange termijn doelstellingen schuiven hiermee snel naar de achtergrond. Voor je het weet is er een half jaar voorbij. Om je vervolgens te realiseren dat je nog weinig hebt kunnen doen aan je voorgenomen doelstellingen… Mijn tip voor focus op groei: hanteer het Triple F-principe💪

Nu hoor ik je denken: “Michiel…wat is dan het Triple F-principe?”
Triple F is een mantra: FOCUS, FOCUS, FOCUS! Focus op de juiste klanten, focus op je onderscheidende vermogen en focus van je eigen tijd en je organisatie op de juiste doelstellingen

Zonder focus verlies je richting, motivatie én effectiviteit.

Onderstaand mijn 3 belangrijkste tips voor focus in de realisatie van je commerciële doelstellingen:

1: Richt je aandacht op de juiste markt

Niet alle klanten zijn hetzelfde. Ze hebben verschillende behoeften, voorkeuren en verwachtingen. Denk aan branche, grootte, omzet, aantal medewerkers en specifieke criteria aansluitend op jouw product of dienst. De rente is bijvoorbeeld in de afgelopen 2 jaar sterk gestegen. Dit heeft impact op de investeringsbereidheid. Daarmee is niet elke markt even winstgevend. Richt je op een markt waar geld verdiend wordt.

2: Scherp je onderscheidende vermogen en propositie aan

Het scherp hebben van je Unique Selling Point of #USP is je onderscheidende vermogen. Je biedt bijvoorbeeld de meeste functionaliteit of bent het goedkoopst. De vertaling van deze voordelen komen terug in je propositie. Je kunt bijvoorbeeld 30% tijd besparen aan manuele handelingen of verlaagt de Total Cost of Ownership of #TCO met 20%. Dit zorgt voor scherpte in je commerciële uitingen.

3: Formuleer SMART-doelen en vertaal ze naar de operatie

Door SMART-doelen te stellen weet je precies wat je wil bereiken, hoe je dat meet en wanneer het klaar moet zijn. Denk aan hoeveel omzet, offertes, leads per periode (jaar, half jaar, kwartaal). Het formuleren van je doelstelling is 1. Het vertalen naar de juiste acties in de tijd om te zorgen dat je je doelstelling realiseert is 2. Operationaliseer de doelstellingen met je management team zodat iedereen aan dezelfde doelen werkt.

Bonus tip 💡

Lees het boek Getting things Done (GTD) als je dat nog niet gedaan hebt. Ik heb jaren geleden gelezen en heeft mijn leven veranderd. Het geeft je zoveel structuur in het aansturen van je meest schaarse goed: je eigen tijd 😉

Hulp nodig met het aanbrengen van focus?