Toen ik afgelopen jaar ging nadenken over mijn methode besloot ik om veel te gaan doen met workshops 💡
Ik gebruik veel modellen die iedereen wel kent. Denk aan het Business Model Canvas, Value Proposition Canvas. Maar ook eigen ontwikkelde modellen die vaak een samenvoeging zijn van bestaande theorieën die meer praktisch gemaakt zijn.
Met de opkomst van AI kun je natuurlijk overal beschrijvingen vinden hoe je een model moet invullen. Het wemelt van de “in 3 of 5 stappen naar XYZ”-tutorials.
Dus ja, waarom zou je nog een workshop doen? Dat kun je toch ook zelf, misschien met wat hulp van ChatGPT?
Tuurlijk kan dat.
Maar als je samenwerkt met collega’s gaat het er natuurlijk om dat je ook collectief hetzelfde gedachtegoed hebt😉
Een workshop is voor mij dé manier om mensen bij elkaar te brengen, kennis over te brengen én doorbraken te realiseren.
Als ik terugdenk aan mijn traject van afgelopen maand bijvoorbeeld.
Eén van de modellen die we samen hebben ingevuld was het Value Proposition Canvas.
Ik hanteer hier een wat eigenwijze manier om dit model in te vullen die goed werkt als je een product of dienst naar de markt wil brengen🚀
Ondanks dat iedereen wel een beeld had over het product en de klant was het enorm waardevol om met elkaar in een uur of 2 het model in te vullen.
Ik stap dan zelf ook altijd echt aan boord: ik wil zelf goed snappen welk probleem wordt opgelost.
Ik prik dan graag door op de rationele pijnpunten in het model maar ook sterk op de emotionele kant.
Door met elkaar voor het bord te staan, uit te dagen en te begrijpen maak je in twee uur enorme stappen.
Er ontstaat meer begrip én een gemeenschappelijke taal.
En daar kan geen ChatGPT tegen op 😉
Als je ook graag met een kleine sessie impact maakt: ik begeleid met passie en plezier één van mijn 29 go-to-market workshops.
Benieuwd welke dit zijn?