Het is de vraag die me altijd bezigt.
Want marketing en sales is enorm veranderd en zal dat blijven doen verwacht ik.
Zeker met de enorm snelle opkomst van AI.
Waar zit dan nu precies het onderscheid tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven als het gaat om hun go-to-market?
McKinsey schreef er afgelopen jaar een interessant artikel over.
In de kern komt het erop neer dat bedrijven die het meest succesvol zijn volledig inzetten op een omnichannel aanpak aangevuld met hyperpersonalisatie. Bedrijven die zich hier volledig op committeren realiseren een naadloze, gepersonaliseerde aankoopervaring voor hun klant. Zij die dat succesvol doen zien hun marktaandeel minimaal met 10% per jaar groeien🚀
Een prachtig vooruitzicht toch?
Wat ik vooral interessant vind in het artikel is dat committeren écht heel belangrijk is. Want klanten merken echt wel of je maar wat probeert of dat je er echt voor gaat.
Maar wat betekent dat precies?
Dat betekent volgens mij 3 eenvoudige dingen:
Omnichannel : kies bewust
Er zijn vele kanalen waarop je je dienstverlening kan aanbieden, zowel online of offline. De keuze is zogezegd reuze. Praat met je klanten waar ze hun informatie vandaan halen en bespreek de aankoopreis met ze. Maak vervolgens keuzes hoe je je proces inricht. Daarmee breng je focus aan en maak je het weer simpel 🎯
Personaliseren is niet alles automatiseren
AI laten helpen met het schrijven van goede teksten helpt. Maar we worden steeds meer belaagd met “gepersonaliseerde” berichten. Dus hoe onderscheid je klant het kaft van het koren? Echt personaliseren vraagt meer dan veel aandacht voor de ChatGPT prompt. Echt persoonlijk schrijven maakt nog steeds het verschil. En wees creatief 😊
Gebruik systemen die voor je werken
Marketing en sales is natuurlijk “a numbers game” Het kunnen meten hoe je scoort in je go-to-market helpt te bepalen wat succesvol is en wat niet. Ik sta op dit punt graag met twee benen op de grond. Er zijn verschrikkelijke veel systemen beschikbaar waar je echt alles mee kunt meten. Maar mijn belangrijkste tip hier is: keep it simple. Remember the steps: data ➡ informatie ➡ kennis ➡ wijsheid. Je leest vaak vooral over de laatste stap 😉
Heb je hulp nodig met een onderscheidende go-to-market aanpak?