Go-to-Market Master - Mensen - samen succesvol zijn

Er komt een nieuwe major release van een product uit. Veel nieuwe functionaliteit en mogelijkheden. Hoe zorg je dat je als eerste de impact voor je klanten inzichtelijk maakt?

Het is een van de uitdagingen die ik het meest uitdagend vind als je in het partnerkanaal werkt van de grote vendoren zoals SAP, Microsoft, Oracle, Autodesk, Siemens etc.

Met een grote release krijg je vaak enorme slidedecks van zomaar 400 slides meegeleverd.

Daarin staat heel veel uitgewerkt. Dus prachtig om zo met je klant te bespreken?

Nou nee dus, want al je concurrenten hebben dezelfde decks.

Bovendien is er ook veel wat niet direct interessant voor je klant is.

De vertaling maken van 400 slides naar een klantupdate en zelfs commerciële actie richting je klanten is een hele klus.

In het verleden nam ik dan het initiatief om vanuit mijn rol diverse mensen bij elkaar te brengen.

Consultant om het inhoudelijke kaft van het koren te scheiden op inhoud.

Marketing om de vertaling te maken naar een verhaal en post.

Sales om te bepalen voor welke klanten dit interessant is.

Ervaring heeft me geleerd dat is vaak een organisch proces is van allerlei losse afstemmingen.

Want we zijn druk met lopende projecten, marketingcampagnes en sales trajecten.

Totaal niet efficiënt en daarmee ook traag (of het gaat gepaard met veel stress).

Redenen genoeg om dit te organiseren in een proces.

Breng mensen van inhoud, sales en marketing op een product/markt combinatie bij elkaar in een multidisciplinair team.

Ik noem dit een go-to-market pod.


Ze komen regelmatig bij elkaar om onder andere dit soort vraagstukken efficiënt op te lossen.

Door de verschillende perspectieven samen te brengen kreeg ik het voor elkaar om

  • veel efficiënter te werken aan het aanscherpen en vermarkten van proposities
  • de time-to-market bij wijzigingen drastisch verkorten
  • een interne feedbackloop te bouwen tussen consultancy, marketing en sales
  • teams dezelfde taal te laten spreken
  • een innovatiecultuur te bouwen waar mensen bij willen horen

Wil je ook sneller de markt op met een aansprekend verhaal?