Michiel heeft overzicht

Uitdaging van nieuwe releases

Als er een grote release aankomt, krijg je vaak een enorm slidedeck vol nieuwe functies en mogelijkheden. In het partnerkanaal van de grote softwarehuizen zoals SAP of Microsoft is dat echt een uitdaging. Want ook jouw concurrenten hebben deze informatie. Een slidedeck van 400+ pagina’s vol informatie kan je natuurlijk niet zo bij een klant gaan neerleggen. Hoe vertaal je dit snel naar een klantgerichte update en zelfs naar een commerciële actie?

Efficiënt versnellen met AI, maar dat alleen is niet genoeg

Kunst is natuurlijk om de informatie snel te verwerken. Gelukkig zijn er voldoende AI-tools voor een snelle samenvatting. Alleen in je eentje de kennis tot je nemen is natuurlijk niet voldoende. Het gaat er, zoals altijd, om wat je er mee doet. Want als delivery, sales en marketing elk zelfstandig het materiaal doornemen betekent het nog niet dat je er klanten mee kan helpen.

Versnipperde samenwerking

Ik zie keer op keer dat er dan een “proces” ontstaat van losse afstemmingen om tot een commerciële actie te komen. Alleen het bij elkaar krijgen van iedere bloedgroep is uitdagend. Dus je krijgt halve meetings, zonder agenda en halve acties. Zo inefficiënt. Ik word daar zelf echt helemaal gek van.

Multidisciplinaire pods

Het concept van het werken met pods (sales-pods om precies te zijn) bleek hier heel goed op te plotten. Ik bouwde een multidisciplinair teampje op een product/market combinatie. En bewust “-pje” omdat het anders snel weer te groot/log wordt. In het team zat 1 iemand van delivery, sales, marketing. En wat ze deden is

  • Consultants filterden relevante details uit de informatie
  • Marketing zorgde voor de vertaling naar een pakkend verhaal
  • Sales bepaalde welke klanten ze gingen benaderen

Gestroomlijnd proces voor maximale snelheid

Door het in een proces te gieten waarin het team in een afgestemde frequentie samen kwam maakte ik enorm veel snelheid én zorgde ik ervoor dat iedereen optimaal is afgestemd. Een model wat goed in elke organisatievorm valt te plotten. Als definitief besturingsmodel of met een projectmatig karakter.

De resultaten waren verbluffend

  • Efficiëntere propositieontwikkeling
  • Sterk verkorte time-to-market
  • Interne feedbackloop tussen consultancy, marketing en sales
  • Betere onderlinge communicatie
  • Cultuur van innovatie en betrokkenheid

Hoe snel ben jij in staat om een heldere propositie naar de markt te brengen?

Start nu met versnellen