Michiel zegt bedankt voor het contact opnemen!

Mijn ervaring is dat het daadwerkelijke moment om naar de markt te gaan met een product of dienst spannend is. Wie neemt het besluit dat een product of dienst rijp genoeg is voor introductie? Ik heb geleerd dat er soms te lang wordt gewacht. Het kan zijn dat de verantwoordelijkheden niet goed zijn belegd. En ook vaak moet er nog een specifieke feature in worden gemaakt, of we missen nog net functionaliteit XYZ want “…daar kan klant ZYX echt niet zonder”. Zonde, want daarmee blijf je kosten maken zonder dat er (meer) inkomsten tegen over staan. En laten we eerlijk zijn: perfectie bestaat niet. Dus hoe optimaliseer je je Time to Market zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen?

Wat is eigenlijk Time to Market?

Time to Market (TTM) is de tijd die nodig is om een product of dienst te ontwikkelen en te verpakken om deze op de markt te brengen. Een snelle TTM geeft een bedrijf een voorsprong op de concurrentie, verhoogt de klanttevredenheid en maximaliseert de winstgevendheid. Ga je te snel naar de markt? Dan lever je lagere kwaliteit, wat leidt tot meer fouten, hoge reparatiekosten en ontevreden klanten. Het is een kunst om de goede balans te vinden.

Kantelpunt van software- en services ontwikkeling naar go-to-market

Je hebt een MVP die wellicht al draait bij een aantal test klanten. Of je hebt een dienst een aantal keer geleverd en hebt deze gestandaardiseerd. Dan komt het punt waarop alles wat er nodig is om een product of dienst goed in de markt te zetten moet gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan

  • Roadmap, screenshots en video materiaal van je oplossing
  • Uitgebreide (commerciële) beschrijving van de dienst en RACI
  • Sales presentatie en tegenwerpingen
  • Content en bijhorende kalender
  • Randvoorwaarden als artikelen aan maken in ERP / CRM / website
  • Etc. etc.

Het vraagt intensieve samenwerking van Sales, Marketing, DevOps en Operations om dit te realiseren. Er moet veel gebeuren en wordt vaak veel tijd verloren door ineffectieve afstemmingen en onduidelijkheid wat er moet gebeuren. Daarmee gaat veel kostbare tijd verloren. En als de druk van de concurrentie hoog is leidt tot stress.

Mijn belangrijkste tip: organiseer in deze fase je go-to-market proces!

In mijn arbeidsverleden heb ik diverse proposities opgetuigd en succesvol naar de markt gebracht. Hét belangrijkste wat ik geleerd heb is dat het ongelofelijk loont om alle perspectieven (Sales, Marketing, Ontwikkeling en Operations) tijdig bij elkaar te brengen en een proces op te zetten om de marktintroductie goed te begeleiden. Door gestructureerd met elkaar samen te werken aan de deliverables ontstaat er meer begrip, rust maar vooral snelheid en kwaliteit!

Het is dan ook niet geheel toevallig dat ik mijn kennis en ervaring heb gebundeld in het Go-to-Market Master Programma om organisaties te helpen met een bewezen Verpak-proces ondersteund met kant en klare templates.

Heb je hulp nodig bij het versnellen van je go-to-market proces?