Zie je de vraag naar je product of dienst afnemen, concurrentie toenemen, klantloyaliteit afnemen of regelgeving veranderen? En wil je juist groei realiseren? Het hebben van een gedegen go-to-market strategie is dan extra belangrijk.
Wat is een go-to-market strategie?
Een go-to-market-strategie is een plan hoe je de juiste klanten bereikt en bedient, in de juiste markt, via de juiste kanalen met de juiste producten of diensten en de juiste waarde propositie. Het bevat verschillende elementen. Zoals je ideale klantprofiel (ICP), waardepropositie (Value Proposition), prijsstelling, distributiekanalen, sales en marketing aanpak en concurrentieanalyse. Met deze informatie ben je in staat om marktkansen te identificeren, product-market fit te valideren en klantbehoeften te begrijpen. Verder helpt het om de juiste boodschap over te brengen én de verkoop- en marketinginspanningen te optimaliseren.
Hoe bepaal je een go-to-market strategie?
Er zijn 5 belangrijke stappen die je kunt zetten om een effectieve go-to-market strategie te ontwikkelen en uit te voeren.
Stap 1 : Bepaal je doelmarkt en klantsegmenten
Belangrijk om de marktgrootte, groeivooruitzichten, trends, behoeften, pijnpunten en het koopgedrag van je potentiële klanten te onderzoeken. Het opstellen van je ideale klantprofiel (ICP) en het definiëren van klantpersona’s helpt in het aanbrengen van focus.
Stap 2 : Bepaal de waardepropositie en de positionering
Je beschrijft de unieke waarde en voordelen van je product of dienst. Je kunt hier goed het waardepropositie canvas gebruiken (Value Proposition Canvas). Het helpt je beter je verhaal te vertellen aan je klanten en je te onderscheiden van je concurrentie.
Stap 3 : Bepaal je prijsstelling en verpakking
Bepaal de optimale prijs voor je product of dienst op basis van de waarde perceptie, kostenstructuur, winstmarges en marktconcurrentie. Stel ook vast of en hoe je je product of dienst wilt verpakken en bundelen. Dit helpt om de verkoop te stimuleren en klanttevredenheid te verhogen.
Stap 4 : Bepaal je marketing strategie
Besluit welke marketingkanalen voor jouw doelgroep het meest effectief zijn om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Dit helpt in het genereren, kwalificeren en converteren van de juiste leads. Bepaal je doelstellingen en zorg dat je met KPI’s je voortgang kunt volgen. Op die manier weet je of je succesvol bent en maximaliseer je return on investment van je marketingbudget.
Stap 5 : Bepaal je verkoopstrategie
Organiseer je verkoopmodel en je verkoopproces. Het inzetten van het juiste verkoopmodel leidt tot optimale verkoopkosten in relatie tot de opbrengst. En heel belangrijk: stel je verkoopdoelen vast en volg met het team de voortgang.
Wat levert een go-to-market strategie op?
Een go-to-market strategie is essentieel voor het succes van elk bedrijf. Voor een nieuwe product of dienst lancering of optimalisatie van bestaande aanbod. Een goed opgebouwde strategie stelt je in staat om je aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Hiermee behoudt je klanten, verlaag je kosten en verhoog je inkomsten.
Het plan is essentieel voor de realisatie van de organisatie doelstellingen. Daarmee is een go-to-market plan geen eenmalig project. Het is een continu proces dat regelmatig moet worden geëvalueerd en aangepast aan de veranderende marktomstandigheden en klantfeedback.
Hulp nodig met het aanscherpen van je go-to-market strategie?