Hoe vaak begin je aan een jaar vol ambities om aan het einde van het jaar gefrustreerd te moeten concluderen dat weinig is bereikt? Aan de inzet ligt het niet, maar het lukte gewoon niet om de vertaling te maken naar de juiste acties. Ik kom het maar al te vaak tegen. We staan nu aan het begin van een nieuw jaar en laat dit jaar anders zijn. Onderstaand 3 thema’s die ik keer op keer tegenkom waar het mis gaat.

Besturing en stuurinformatie

Mijn ervaring is dat directies uitstekende dashboards hebben waarmee ze de prestaties volgen. De cijfers zijn veelal abstract maar voldoende om richting mee te geven. Wat vaak ontbreekt is gedetailleerde stuurinformatie op MT-niveau. Deloitte beschrijft dit mooi in een recente blog: geef medewerkers de kennis om weloverwogen strategische beslissingen te nemen. Hoe kun je anders je MT laten sturen naar de gewenste strategische doelen? Vaak staat het een effectieve executie van de go-to-market strategie in de weg.

Geen focus door teveel initiatieven

Hoeveel projecten zijn er vorig jaar gestart en hoeveel zijn er afgerond? In veel bedrijven werkt ieder MT-lid vanuit zijn of haar eigen focusgebied. Hierdoor ontstaan er niet alleen projecten per afdeling, maar ook bedrijfsbreed. HR, finance, sales, marketing, development en operations. Al deze domeinen hebben eigen initiatieven én ideeën. Risico is hoe meer je opstart, hoe minder je afmaakt. Geen wonder dat doelstellingen niet worden gehaald.

Juiste mensen niet op de juiste plaats

Er zijn boeken vol geschreven over het verschil tussen leiders en managers. Toch worden ze vaak door elkaar gehaald. HBR pakt hier mooi de kern. Leiderschap draait om het creëren van een visie en het inspireren van mensen deze te volgen, terwijl management zich richt op efficiëntie en uitvoering. Maar een leider een lijnproces laten optimaliseren of een manager visie laten ontwikkelen? Onlogisch, maar toch gebeurt het regelmatig.

Als je als directie dit jaar echt impact wil maken, is het cruciaal om doelen niet alleen scherp te formuleren, maar ze ook te vertalen naar meetbare acties, passend bij de juiste mensen en structuren. Zorg dat je cijfers, focus en skills optimaal op elkaar afstemt. Dát is waar je strategie werkelijkheid wordt.

Reflecteren op hoe het ook kan?