Toen ik begin 2015 aan een nieuwe baan begon, had ik een mooie uitdaging: bouw de manufacturing markt verder uit.

Het verschil met de nieuwe baan ten opzichte van de vorige baan werd me al snel duidelijk.

Mijn vorige baan was een goed lopende machine. We hadden ons materiaal goed op orde waardoor ik me als sales kon richten op het belangrijkste: verkopen.

Bij mijn nieuwe baan constateerde ik snel dat het meer op- dan uitbouwen was.

Gelukkig maakt dat voor iemand als ik de uitdaging alleen maar groter 😊

Maar waar begin je dan?

Er was geen salesmateriaal of verhaal wat ik kon pitchen aan nieuwe klanten.

Het enige wat ik had was mijn kennis van de markt en ik hoe afspraken kon maken.

Via LinkedIn zocht ik contact met mijn doelgroep. Ik stelde de juiste vragen waardoor ik afspraken maakte.

Op die manier kwamen de eerste leads en uiteindelijk deals binnen.

Alleen mistte ik één ding enorm: een visieverhaal met een belofte. Oftewel een goede propositie.

Want daarmee kon niet alleen ik het verhaal vertellen, maar ook anderen.

Ik wilde de markt verder uitbouwen en besloot al snel om samen met mijn collega’s een propositie te bouwen. Dit werd de Slimste Fabriek.

Doordat anderen (zoals sales) het verhaal konden vertellen groeide onze manufacturing community en het aantal klanten. Zelfs tot de meest succesvolle markt van 2019 🚀

Het heeft me toen én daarna enorm geholpen met het snel op- en uitbouwen product/marketcombinaties.

Dit zijn mijn belangrijkste ervaringen rondom leadgeneratie:

  • Creëer een propositie en verhaal. Een verhaal is overdraagbaar. Overdraagbaarheid zorgt voor schaalbaarheid.
  • Met een verhaal wordt acquisitie eenvoudiger: er is een goede pitch met vragen die het gesprek makkelijker opent.
  • Een goed verhaal maakt dat nieuwe sales veel sneller worden ingewerkt waardoor ze sneller succesvol zijn
  • Met een scherpe propositie wordt de kwaliteit van de leads hoger. Of je nu zelf aan leadgeneratie doet óf het uitbesteedt 😉

Los je dan met een scherp verhaal alles op? Nee natuurlijk niet. Je moet nog steeds contact zoeken. Maar de drempel die ik bij veel sales heb gezien om de juiste pitch te doen is een stuk lager. En daarmee kunnen ze doen waar ze goed in zijn. Verkopen!

Hulp nodig bij meer leadgeneratie?