Afgelopen week was ik op pad naar een prachtige locatie.
De golfers onder ons zullen het wellicht kennen, het is de entree van The Duke.
Een fantastische locatie om mijn programma te mogen leveren.
En je ziet het niet, maar het was nog vroeg 😉
In het programma help ik mijn klant met het bouwen van hun propositie en de doorvertaling naar een go-to-market plan.
Een belangrijk onderdeel daarvan is het analyseren van de concurrentie. Zo ook afgelopen week.
De groep wist gedurende de workshop zomaar 26 concurrenten op het bord te toveren.
Wow, dat zijn er veel! Dat had ik niet verwacht.
Maar hoe weet je nu wat je concurrenten echt doen en aanbieden?
Vaak weet je het wel ongeveer, maar niet precies. Dus hebben we een diepgaande analyse gemaakt.
En wat bleek? Veel concurrenten bieden veel meer dan eerder gedacht…
Een prachtig inzicht en ik ben enorm blij dat deze constatering is gedaan.
Alleen kunnen de concurrenten ook daadwerkelijk alles wat er wordt beschreven?
Met andere woorden: leveren ze dezelfde kwaliteit?
We analyseren vervolgens de punten waarop de klant aankoopt en beslist. Denk aan prijs, specifieke functionaliteiten, service etc. Hierop concurreer je immers met elkaar.
De analyse is confronterend en biedt tegelijkertijd een kans om kritisch te zijn op je echte onderscheidende vermogen.
Want ik vind dat toch wel de grote uitdaging van deze tijd: een website ziet er vaak fantastisch uit. Het is net alsof een bedrijf alles doet en ze de beste zijn. Terwijl er toch altijd verschillen zijn.
En als het al lastig is om doorheen prikken in een concurrentieanalyse, moet je voorstellen hoe dit voor je klant is😉
Het is dus goed om met elkaar de concurrentie te analyseren en de verschillen te vinden. Daarmee vind je je eigen kracht en kun je die uitvergroten in je propositie.
Ik ben echt heel trots op dat ik deze bijdrage heb mogen leveren. En als je dan met elkaar aan de bar kunt afsluiten is voor mij de dag helemaal compleet 😊
Wil je ook weten hoe je je kunt onderscheiden van je concurrenten in een verzadigde markt?