Vele bedrijven hebben maar één doel: groeien, groeien, groeien. Hoe goed je product of dienst ook is, je bent en blijft bezig met het verkopen ervan. Alleen wat doe je als je sneller wil?
Vaak is de oplossing afhankelijk van de persoon waar je mee praat. De een gelooft in het genereren van leads via telefonische acquisitie. De ander zet juist in op inbound marketing. Een derde gebruikt juist Scaling-Up als methode.
Het risico is als je met één onderdeel begint, een ander onderdeel achterblijft. Dit leidt niet tot de beste resultaten. Veel ondernemers en directies waar ik mee spreek, worstelen met hoe ze het geheel het beste kunnen optimaliseren.
Waar begin je?
Hoe maak je het klein en houdt tegelijkertijd overzicht op het geheel?
Een lastige taak, zeker als het bedrijf groter wordt of als je al in een transformatie zit. Je hebt immers maar zoveel tijd. Wanneer ik aan een nieuwe opdracht begin, kijk ik altijd vanuit vier perspectieven naar een organisatie. Dit helpt om snel inzicht en overzicht te krijgen op het geheel, maar ook om snel focus te kunnen aanbrengen waar te starten.
Wat zijn de vier perspectieven om een organisatie commercieel te laten versnellen?
Strategie
Het is belangrijk om het DNA van de organisatie te begrijpen. Wie ben je als bedrijf? Waarom volgt je deze route ? Waar sta je bijvoorbeeld over drie jaar, of misschien zelfs één jaar? De strategie geeft kaders waarbinnen de activiteiten vallen die nodig zijn om deze te realiseren.
Proces
Om je strategie te realiseren heb je processen nodig. Zijn deze processen scherp? Sluiten ze op elkaar aan? Is er bijvoorbeeld een soepele overdracht van marketing naar sales? En terug? Tot slot worden processen veelal vastgelegd in systemen. Ondersteunen deze systemen de processen voldoende? Heb je voldoende stuurinformatie?
Propositie
Inhoudelijk breng je je product of dienst naar de markt. Je hebt iets unieks te bieden aan je klant: je propositie. Ben je voldoende in staat om de uniekheid uit te leggen?
Mens
Welke mensen werken er in de organisatie om de doelstellingen te realiseren? Dit is het belangrijkste onderdeel. Optimale samenwerking met een cultuur van leren en aanpakken leidt tot de beste resultaten.
Ik breng vervolgens de inhoud van deze vier perspectieven samen, bewaak het overzicht en werk en stuur gestructureerd naar verbeteringen. Mijn ervaring is dat dit onherroepelijk leidt tot betere resultaten.
En dit proces is zo gaaf om te doen. Ik krijg er altijd mega veel energie van om mensen bij elkaar te brengen, echt samen te werken en met eenvoudige structuren gas te geven. Dat gun ik iedere organisatie.
Start nu met het versnellen van je organisatie