Michiel selfie met op de achtergrond computerscherm en uitzicht naar regenachtige omgeving

Op het moment van schrijven merk je dat de zomer richting het einde aan het lopen is. Het regent. De natuur laadt op en maakt zich, hopelijk, klaar voor een mooie nazomer. Deze periode is voor velen een tijd van evaluatie, opladen en vooruitkijken. Want we staan voor de sprint naar het einde van dit jaar. Traditioneel een drukke tijd waar commercieel veel gebeurt.

Een droom zonder plan is een wens

Wat is het dan lekker om gewoon lekker hard te rennen. To go with the flow… Maar ja, je verliezen in de waan van de dag leidt dikwijls niet tot de gewenste resultaten. Sterker nog, je vliegt zo maar alle klanten op 🙄 Ken je dat ook? Je wordt geleefd door de dag, bent megadruk met van alles en nog wat maar je maakt niets af. Ik heb er eerlijk gezegd een hekel aan. Daar passen van die heerlijke one-liners bij als “een droom zonder plan is een wens”. Of “als je niet weet waar je heen gaat is elke richting goed”.

Daarom ben ik zo’n voorstander van mijn Triple-F principe: focus, focus, focus 💡

Met die laatste sprint voor ogen een paar tips om dit tweede halfjaar tot een succes te maken:

  1. Focus op de juiste markt
    Niet elke markt is even winstgevend, dus richt je op een markt waar geld verdiend wordt. De IT-markt zit in de lift terwijl de agrarische sector naar alle waarschijnlijkheid krimpt. Waar levert jouw klant zijn producten of diensten aan? Dan heeft dit mogelijk impact op jouw commerciële succes.
  2. Focus op je onderscheidende vermogen
    In veel markten is er veel concurrentie. Allemaal proberen ze jouw klant te informeren over hun producten en diensten. Weet je precies waar je klant naar kijkt als hij koopt? En waar onderscheid jij je ten opzichte van de concurrentie? Focus op de punten die anders zijn dan je concurrentie.
  3. Focus op het vasthouden van je commerciële ritme
    Bij het ontwikkelen van software snappen ze dat als geen ander: agile werken. In sales is werken in een ritme ook heerlijk. Starten met een kick-off, wekelijks een korte check-in, maandelijks de voortgang en aan het einde van de periode een evaluatie. Zo klopt het hart van je bedrijf in het juiste tempo en speel je kort op de bal.

Heb je je plannen voor dit najaar al klaar? Zo niet, pak even je tijd om het scherp te maken. Dat helpt. Echt.

Hulp nodig met scherpte en focus aanbrengen?