Veel CEO’s die ik spreek worstelen ermee. De output van hun organisatie. Er is een unieke positie in de markt, maar toch loop je achter op budget. Er worden goede salarissen betaald, er zijn capabele medewerkers maar toch komt het er gewoon niet uit. Op een of andere manier wordt er niet efficiënt en effectief genoeg gewerkt. Hoe kan dat nou? Heel frustrerend.
Een van de dingen die vaak gebeurd, is dat er veel wordt gepraat. Sales met Marketing. Marketing met Delivery. Delivery met Sales. Sales met Directie. Marketing en Sales met Directie. Directie met Medewerkers. Het kost allemaal veel tijd. Ja, natúúrlijk is het belangrijk om af te stemmen. Maar gaat het over hoe we meer omzet kunnen maken of zijn we vooral veel brandjes aan het blussen?
De vraag die ik graag stel is aan leidinggevenden is: ben je liever een brandweerman of een brandweercommandant? Brandjes zijn er altijd. Hoe je dat oplost zonder je te laten afleiden van het grote plaatje, dat is de uitdaging.
moment van reflectie
Weet je wat er prettig is aan deze tijd van budgetteren voor volgend jaar? De blaadjes met oude gewoonten zijn van de bomen aan het vallen. Het is hét moment om na te denken hoe je het volgend jaar anders kunt gaan doen.
Wat zijn dan de elementen die aandacht behoeven als het aan mij zou liggen?
Lean bedrijf
Een heldere bedrijfsstructuur met ingerichte taken, rollen en bevoegdheden is essentieel. Zeker aan de commerciële kant besteed ik graag extra aandacht aan de afhankelijkheden tussen de verschillende rollen. Een BDR heeft MQL’s nodig om zijn werk te kunnen doen, zoals een AE SQL’s nodig heeft. Het zorgt voor push- en pull in je organisatie.
Strakke doelen en een helder plan
Geen vage KPI’s, maar duidelijke meetbare doelstellingen die richting geven. Zorg ervoor dat er een plan komt waarin helder wordt hoe je organisatie deze doelstellingen gaat behalen (deliverables, acties). En ook: stuur hierop.
Meeting ritme
Bij Lean noemen ze het de “drum”, bij Scaling Up heet het de “heartbeat”. Het tempo waarin we bij elkaar komen om de lopende zaken maar ook de voortgang op de doelstellingen te bespreken. Per dag, week, maand, kwartaal. Essentieel is om een goede cadans mét inhoud op te zetten waarin iedereen in het lijnproces elkaar vindt. Tip: minimaliseer de andere meetings, dat levert alleen maar ruis op.
De feedback die ik krijg als ik dit introduceer is dikwijls: “Het is eigenlijk wel prettig om deze structuur te hebben. Het geeft zoveel houvast”. En zeg nou zelf: er is toch niets mooier dan met z’n allen die doelstellingen overtreffen?
Hoe snel ben jij in staat om een heldere propositie naar de markt te brengen?
Start met het vergroten van de efficitiveit van je organisatie