Michiel wijst naar een AI gegenereerde afbeelding

Toen ik vorig jaar besloot zelfstandig ondernemer te worden moest ik nadenken over mijn business model. Ik zocht een antwoord op de vraag waar ga ik mijn geld mee verdienen. Maar vooral ook, hoe ga ik mij onderscheiden van alle anderen in de markt?

Business Model Canvas

Hét model om hier over na te denken is natuurlijk het Business Model Canvas. Het is een sterk vereenvoudigde weergave van een bedrijf. Het canvas heeft 9 vlakken en feitelijk 2 kanten. Linkerkant van het canvas gaat over de operationele kant: wat moet ik doen om mijn product/dienst te ontwikkelen en te leveren. De rechterkant gaat over commercie: hoe breng ik het naar de markt?

Het invullen van het model levert een mooi, abstract, overzicht van je organisatie. Ik heb het destijds ook ingevuld om mijn eigen dienstverlening in te plotten. Maar dan begint het eigenlijk pas. Want hoe ga je je onderscheiden? Wat doe je nu precies wat een ander niet doet?

Business model innovatie

Dat is precies waar ik de “Ten Types of Innovation” perfect voor vindt. Dit boek legt een extra laag over het model heen. Elke laag bevat vervolgens innovaties die je kunt gebruiken om onderscheidend vermogen te bouwen.

Mijn grootste uitdaging was mijn zoektocht naar schaalbaarheid, direct vanaf het begin. Eén van de grootste uitdagingen van een ZZP’er. Nu ga ik natuurlijk niet alles vertellen, maar één element pak ik er even uit : “Product System”.

Modulariteit

Een product system gaat in mijn geval over hoe ik mijn dienstverlening aanbiedt. Voor ZZP’ers is dat nog wel eens uurtje factuurtje. Voor veel bedrijven is dit ook een belangrijk model, zeker bij kennisintensieve werkzaamheden. Een innovatie die je hierop kunt toepassen is “Modular Systems”. Mijn interpretatie: hoe maak je je dienstverlening modulair?

Ik heb er zelfs een leidend principe van gemaakt: elke dienst die ik lever is schaalbaar. Het was daarmee de geboorte van mijn methode. Vanuit de perspectieven Strategie, Processen, Propositie en Mens standaardisatie doorvoeren in mijn dienstverlening. Zo kan ik me focussen op de inhoud. Een tweede leidende principe wat ik hanteer is “hersens uit de mouwen”, een ander onderscheidend vermogen. Zo worden het “wat” en het “hoe” gecombineerd.

Deze manier van denken plot ook de opdrachten die ik uitvoer als ik mijn klanten help. Hoe zorgen we er samen voor dat dingen die we doen schaalbaar worden? Want zo bouw je langzaam aan een motortje. Dit motortje zal in het begin wat sputterend lopen maar zodra deze mooi stationair loopt dan kun je vol gas! Blijft gaaf om te zien wanneer dat gebeurt 😊

Welke leidende principes heb jij op je dienstverlening gelegd?

Ook je business model innoveren?