Voor mij is de belangrijkste uitkomst van het maken van een propositie het verhaal wat je vertelt.
Online en in de gesprekken met je klant.
Daarmee is een propositie snel een marketing- en salesfeestje.
Samen zetten ze in een paar meetings een verhaal in elkaar.
Marketing heeft een goed beeld van de markt, de persona’s en kan goed de vertaling maken naar een wervend verhaal. Het liefst met storytelling natuurlijk 😊
Sales zit bij de klant aan tafel en plot het verhaal in de context van de klant en lost daarmee hun probleemstelling op.
Maar alleen een mooi verhaal is in mijn ogen geen propositie.
Het verhaal is de uitkomst van een groter plaatje.
Welke bouwstenen heb je nodig om de juiste propositie op te stellen?
Ideale klantprofiel en persona’s
Je vertelt aan een de eigenaar van een fietsenzaak een ander verhaal dan aan bakker. Hoe scherper de definitie van je klant hoe beter je kunt aansluiten op hun belevingswereld.
Trends
Als fietsenmaker lig je wakker van andere trends in je branche dan een bakker. Weten welke trends er zijn en deze vertalen naar de business van je klant helpt verbinding te maken tussen de wereld en je dienstverlening.
Producten en diensten
Als je niet weet welke pedalen je hebt en hoe je deze aan een fiets monteert hoe kun je dan je klant adviseren? Of laat staan de beste oplossing leveren die precies aansluit bij de verwachting?
Concurrentie
Wat gebeurt er als je onbekend bent met dat de bakker om de hoek precies hetzelfde levert als jij? Dan ben je niet in staat om je te onderscheiden. En geen onderscheidend vermogen is minder groei.
Prijs
Als iedereen dezelfde waarde levert voor dezelfde prijs ben je alleen aan het onderhandelen. Een exclusiever brood kost meer geld. Welke strategie kies je hier om jezelf te onderscheiden?
Waarde propositie
Door kleur te geven aan hoe je invulling geeft aan de Behoefte, welke Belofte je doet, de Benefits (voordelen) van de dienstverlening ondersteund met het nodige Bewijs creëert een goede propositie.
De propositie ontstaat door het maken van keuzes (strategie) vanuit begrip van de onderliggende bouwstenen. Dit leidt tot het verhaal.
Welk van deze elementen gebruik jij allemaal bij het bouwen van je propositie?
Hulp nodig met het bouwen van je propositie en go-to-market strategie?