Planken met snoep

Ik krijg echt enorm veel energie van het praten met ondernemers.

Ik kan me namelijk enorm identificeren met hun gedrevenheid en het zien van kansen.

En die kansen zijn echt overal.

Er zijn grote thema’s zoals de energietransitie, AI, verduurzaming etc. etc. Allen bieden vele kansen.

Je voelt je als snel als een klein kind in de snoepwinkel.

Welke kans ga ik pakken? Maar als ik die pak, dan laat ik die andere liggen…

En we weten het allemaal: alles wat je aandacht geeft groeit. Hoe meer aandacht je iets geeft, hoe harder het groeit.

Alleen welke kans heeft de meeste potentie❓

Gevaar is namelijk als je van alles een beetje doet dat je ook van alles een beetje krijgt. Je bent dan druk en succesvol maar is het voldoende efficiënt en effectief?

Deze worsteling kom ik vaak tegen. Welke kans moet ik nu pakken en welke moet ik laten liggen?

Er is natuurlijk geen one-size-fits-all antwoord maar er zijn wel een aantal zaken waar ik naar kijk wanneer ik ondernemers help om de juiste keuze te maken.

Wat is je ambitie op lange termijn?

Als je snel wil groeien maak je andere keuzes dan wanneer je de tijd hebt. Snel groeien betekent in dat geval een markt betreden waar je al snel business kunt maken, niet een die je nog helemaal moet ontwikkelen.

Wat is precies de markt die wil benaderen?

Je kunt sneller in de industrie zaken doen dan bijvoorbeeld bij de overheid. Ook maakt de grote van de organisaties uit in verband met de lengte van de verkooptrajecten.

Wat is precies het DNA van je bedrijf?

Als je gewend om te detacheren is verkopen van projecten écht iets anders. Of vanuit een product led growth strategie naar een sales led growth strategie. Het is makkelijker om een competentie uit te vergroten dan compleet iets nieuws te gaan doen.

Wat zijn de verschillende scenario’s en de gevolgen van elk gekozen scenario?

Vanuit de bovenstaande punten kun je verschillende scenario’s bedenken. Elk scenario heeft verschillende plussen en minnen in de executie. Maak deze expliciet. En nee, je hoeft niet je PhD te halen hiermee 😉

Vervolgens breng ik bovenstaande punten graag met elkaar in context. Een van de modellen waarmee je dit goed kunt doen is natuurlijk het Business Model Canvas. Hiermee kun je eenvoudig verschillende scenario’s uitwerken, vergelijken en tot een keuze brengen.

Heb je het gevoel als kind in de snoepwinkel te staan en kun je niet kiezen? Maar wil je wel een volgende stap te maken?

Hulp nodig met het maken van de beste keuzes?