Afgelopen week begon ik fris en fruitig na Oud&Nieuw aan het nieuwe werkjaar. Nou ja…frissig en fruitig. Zo’n eerste dag na een week vrij is altijd heerlijk. Rustig opstarten, kijken waar ik gebleven was eind vorig jaar en vooruitkijken naar dit jaar.

In de loop van de week was mijn plan om wat mensen te bellen met de beste wensen, maar ik merkte al snel dat nog lang niet iedereen aan de slag was. Gelijk heb je 👍

Dat gaf me mooi de tijd om eens kritisch te kijken naar mijn eigen plan en doelstellingen voor dit jaar.

Toen ik besloot voor mijzelf te beginnen heb ik nagedacht over mijn BHAG (Big Hairy Audacious Goal). Dat is mijn paaltje in de verte waar ik per jaar gericht naar toe werk.

Alleen, waar begin je dan? Het begint natuurlijk met mijn jaardoelstelling. Hoeveel omzet wil ik maken dit jaar? Waar ga ik deze omzet vandaan halen? In mijn geval bijvoorbeeld 150K omzet, voortkomend uit interim en de verkoop van mijn programma’s.

Volgende stap is de vertaling naar wat ik in het eerste kwartaal moet doen. Wat moet ik doen om te zorgen dat ik een stap dichter bij de realisatie van mijn jaardoelstelling kom?

Ik begin met mijn jaardoel en hak deze op in steeds kleiner wordende stapjes en resultaten om ze te meten. De basis van het werken met OKR’s (Objectives and Key-Results). Bijvoorbeeld:

  • Doelstelling Q1 : 30K omzet
  • Resultaten om tot deze omzet te komen
    • 20 gekwalificeerde sales gesprekken, met als input
    • 100 leads, met als input
      • Linkedin bereik met 20% gegroeid
      • 3 vlogs
      • 6 artikelen op mijn website

Bovenstaande doelstellingen en acties plan ik vervolgens per week in zodat ik precies weet wat ik moet doen en hoeveel tijd ik heb.

Toen ik een kopje koffie dronk met mijn vrouw en mijn plannen besprak gaf ze me terug dat ik ook direct alles SMART had gemaakt. Daar had ik helemaal niet bij stil gestaan, dat is natuurlijk super belangrijk! Het zit inmiddels zo in mijn DNA dat ik daar helemaal niet meer over nadenk 😄

Deze manier van werken werkt erg goed voor je persoonlijke doelen en targets.

Hoe zit het met je organisatie? Heb je ook een duidelijk plan en doelstellingen voor het komende jaar of periode? Weet je hoe je je omzet kunt vergroten, je klanten kunt behouden, en je team kunt motiveren?

Hulp nodig met de vertaling van je organisatie doelstellingen?