Ik heb al vroeg geleerd om in processen te kunnen denken.

Het blijft bere interessant om te leren hoe verschillende afdelingen met hun werkwijzen in elkaar vallen en hoe ze elkaar aanvullen.

Het besef dat als je links draait, het rechts omhoog gaat is priceless als het gaat om het optimaliseren van bijvoorbeeld sales en marketing processen

Want alleen dan kun je zorgen dat stelselmatig meer omzet kunt maken 🚀

Een branche waar extreem veel standaardisatie is toegepast is natuurlijk de industrie.

Afhankelijk van het product wordt een proces ingericht en geoptimaliseerd. De basis is tot waar de klant invloed heeft op het eindproduct. Hoe meer impact de klantorder heeft op het eindproduct hoe complexer het is om te standaardiseren 🏭

Het is een blik waarmee ik ook kijk naar de optimalisatie van sales & marketing.

Het is erg belangrijk om te snappen wat voor product of dienst er wordt verkocht en vooral in welke volwassenheidsfase deze zit.

Je kunt je immers voorstellen dat een onvolwassen product of dienst andere inspanning nodig heeft dan een volwassen product.

Vanuit de volwassenheid van de propositie ontleed ik de sales- en marketingprocessen.

Om vervolgens te kijken hoe ze op elkaar aan sluiten. In de logistiek en productie er sprake van push en pull processen.

Dus: hoe worden leads die gepusht zijn door marketing opgevolgd of wat doet sales aan pull om meer leads te krijgen? En hoe is dit geborgd?

Dit is blik 1: de systeem kant

Een ander belangrijk perspectief zijn de mensen. Hoe werken ze met elkaar samen en liggen de formele en informele verhoudingen?

Deze laatste heb ik altijd wel aangevoeld, maar ben ik in de afgelopen jaren gaan rationaliseren.

Je kunt nog zoveel processen optuigen en inrichten, maar als er in een organisatie informele krachten zijn waar je niet bewust van bent is verandering realiseren een uitdagend klusje 😉

Als je wat langer meeloopt begrijp je al snel hoe de verhoudingen in een organisatie liggen. Door deze te rationaliseren kun je het in je voordeel laten werken.

En daarmee hebben we blik 2 ook te pakken: de systemische kant.

Combineer je deze 2 dan heb je een recept om de rationele en emotionele kant van een bedrijf te analyseren om vervolgens te gaan optimaliseren.

Je bouwt een productiestraat met ritme waarin mensen elkaar nodig hebben om gezamenlijk succesvol te zijn. Eliyahu Goldratt beschrijft dit al lang geleden in zijn boek Het Doel: Drum, Buffer, Rope 😉

Dé reden waarom ik mijn methode naast de rationele elementen Strategie, Proces en Propostie ook Mens heb toegevoegd.

Afbeelding via Wikipedia

Hulp nodig met de optimalisatie van je sales- en marketing systemen?