Ik stond in een zaal voor een grote, internationale groep.
Het scherm achter mij was zwart.
Ik klikte. Er verscheen een afbeelding van Superman.
Ik hield bewust nog even mijn mond. Je kon een speld horen vallen.
En toen begon ik aan mijn pitch:
“Jullie kennen natuurlijk allemaal Superman.
Het is de man die echt alles kan. Een man die…
- …door muren kan kijken
- …een muis aan de andere kant van de wereld kan horen lopen
- …kan vliegen
- …en onmetelijk sterk is
Maar kennen jullie ook het alter ego van Superman? Clark Kent?
Hij is de man die
- …een bril nodig heeft
- …slecht uit zijn woorden komt
- …en onhandig tegen mensen aanloopt om al z’n papieren te laten vallen
Het vertelt het verhaal van grote contrasten. De onmetelijkheid waarin niets te gek is versus de onhandigheid. Het maakt iemand sterk en tegelijkertijd menselijk.
Onze oplossing kan bijna alles, en past nog steeds perfect in jullie markt”
Deze metafoor gebruikte ik in een pitch om een product met enorme reputatie kleiner en toegankelijker te maken en te laten aansluiten op de markt van de prospect.
Stel je eens voor hoe dat binnenkwam.
De zaal verwachtte een diep inhoudelijk verhaal met stevige overtuigingskracht maar kreeg een stripfiguur voorgeschoteld.
Ik vind dit echt één van de mooiste onderdelen in sales.
Je kent je prospect, je kent hun pijnpunten en begrijpt hun perceptie van jou ten opzichte van de concurrentie.
Vervolgens vertel je een verhaal om ze mee te nemen en ze te overtuigen van jouw geboden oplossing. Met menselijkheid en kwetsbaarheid.
Ik krijg er nog kippenvel van als ik eraan terugdenk.
Mijn ervaring is dat het vertellen van een verhaal in plaats van het alleen opsommen van spiegeltjes en kraaltjes ALTIJD beter werkt.
Wil je ook een goede sales pitch houden?
- Start én eindig met je metafoor of anekdote: tell, show, sell
- Gebruik Behoefte, Belofte, Beleving en Bewijs: je propoositie
- Laat jezelf zien: menselijkheid vergroot je gunfactor
Afbeelding via ChatGPT
Hulp nodig met een pakkende salespitch?