In mijn werk heb ik altijd sales en marketing gecombineerd met de inhoud. Of andersom.
Ik vind het namelijk enorm belangrijk om mijn klanten écht verder te helpen.
Het is mij altijd gelukt om op die manier omzet te creëren vanuit mijn eigen netwerk. Maar waar begin je als je dat wil opschalen en het door een team of organisatie wil laten doen?
Hoe zorg je er dan voor dat…
❓je team of organisatie het juiste en hetzelfde verhaal vertelt?
❓er wordt verkocht wat ook werkelijk kan worden geleverd?
❓je team of organisatie leert te focussen op de ideale klant ?
❓een team / organisatie bouwt wat er zin in heeft?
Zoals ik afgelopen week al vertelde begint dit voor mij bij de Verpak-stap.
Wat ik heb geleerd is dat het enorm belangrijk is om mensen samen te brengen en ze te helpen succesvol te zijn. En speciaal voor mij: het kan met een methode 😁
Een eerste stap is het gebruik van het Value Proposition Canvas van Strategyzer. Het hulpmiddel om tot de kern van de waarde van je product of dienst te komen. Een basis ingrediënt om teams/organisaties te helpen succesvol te laten zijn.
En na 83 workshops met het Value Proposition Canvas deel ik graag mijn belangrijkste ervaringen met jullie:
- Je maakt aanwezige kennis in je team/organisatie expliciet. Deze kun je later gebruiken voor het maken van content, sales presentaties en de ontwikkeling van je product/service.
- Development, professional services, marketing én sales moeten samen deelnemen aan de workshop. Alleen ontstaat er begrip en inzicht elkaars perspectieven.
- Maakt de invulling zo expliciet mogelijk. “Inefficiëntie” als pijn is te abstract. “Overtypen kost hem 20 uur per week waardoor hij/zij geen tijd heeft voor xyz” is veel explicieter.
- Het is stiekem best moeilijk om features & functions te vertalen naar klantwaarde. Maar essentieel om te begrijpen wat je klant echt belangrijk vindt.
- Een goed geleide sessie leidt tot een team dat dezelfde taal spreekt. De basis om een team of organisatie succesvol te laten worden. Je wordt daarmee minder afhankelijk van individuen.
En weet je waar ik écht blij van wordt 🤗?
Als de groep in een workshop een voelbare doorbraak maakt: het besef hoe belangrijk de vertaling is van wat je levert naar wat je oplost bij je klant. Er komt dan een energie vrij waar ik een hele grote glimlach van krijg op mijn gezicht 😀🍾
Value Proposition Canvas workshop door mij laten faciliteren?